Home

Zaken doen na Brexit: Tips & gevolgen voor uw BTW

The countdown has started.. Tenzij er een nieuw uitstel komt, ziet het ernaar uit dat op 12 april 2019 het EU-lidmaatschap van het Verenigd Koninkrijk eindigt. De Britten zullen dan waarschijnlijk uittreden zonder akkoord (‘no deal’). Als u zaken doet met Britse bedrijven, zal dit gevolgen hebben voor uw BTW. Waar moet u op letten? Ik zet enkele zaken voor u op een rij:

Goederen verkopen aan bedrijven in het VK na Brexit

Bij een ‘no deal’ Brexit heeft u niet meer met een 'intracommunautaire levering' te maken (export van goederen naar ondernemers in andere EU-landen), maar met export naar een niet-EU-land. U bent dan over de levering aan een zakelijke afnemer in het VK geen BTW in Nederland verschuldigd. De BTW wordt in het Verenigd Koninkrijk geheven. Ik adviseer u te letten op de leveringscondities. Hierin wordt namelijk bepaald of de BTW door uw afnemer of door u zelf dient te worden aangegeven.

Goederen verkopen aan consumenten in het VK na Brexit

Als u direct aan consumenten verkoopt, mag u momenteel BTW in Nederland afdragen tot de drempel van € 80.197. Na een ‘no deal’ Brexit zal de BTW altijd in het VK worden geheven. Ook hierbij bepalen de leveringscondities wie de BTW verschuldigd is. Houd daar rekening mee bij het opstellen van uw verkoopvoorwaarden.

Goederen kopen uit het VK na Brexit

Als u goederen uit het Verenigd Koninkrijk importeert, geeft u nu in Nederland een intracommunautaire verwerving aan. Na de Brexit moet u de BTW echter bij de douane aangeven èn betalen. Wilt u de betaling van de BTW niet aan de grens doen, dan adviseer ik u een artikel 23-vergunning aan te vragen. Daarmee kunt u de betaling afhandelen via uw BTW-aangifte.

Regels voor dienstverlening

Over het algemeen zijn diensten belast in het land van de afnemer. Als u een dienst uit het Verenigd Koninkrijk afneemt, moet u dit aangeven in uw BTW-aangifte. Als u zelf diensten verricht in het VK, dan is de dienst daar belast. Na de Brexit dient u zich mogelijk in het VK te registreren voor de BTW.

Extra tips voor ondernemen na Brexit

Om zaken te doen met ondernemers buiten de EU, heeft u vaak een EORI-nummer nodig. U gebruikt dit nummer bij al uw douanecontacten en wanneer u aangifte moet doen. Dit zal na de Brexit ook het geval zijn als u zaken doet met ondernemers uit de VK. Voor zover u nog geen EORI-nummer heeft, adviseer ik u dit alvast aan te vragen. Ook kunt u alvast nagaan of u in staat bent om douanezaken af te (laten) wikkelen. Bij goederenleveringen van of naar het VK kunnen er douanerechten verschuldigd zijn, en kunnen er behoorlijk wat douaneformaliteiten zijn.

Fiscaal advies bij ondernemen in het buitenland

Indien u vragen over de consequenties van de Brexit heeft of andere BTW-gerelateerde vragen, neem dan contact op met AccountXperts via ons contactformulier of via 0492 - 347981. Mijn collega’s en ikzelf helpen u graag verder!

Groet, Guido Hesselmans

Bronnen: SRA, 12 februari 2019; Kamer van Koophandel, 22 maart 2019; Nu.nl, 3 april 2019